Gns. de la Salle s/n - Monistrol de Montserrat

938 350 181

Un món de plàstic

Un món de plàstic



INTRODUCCIÓ 

Plàstic, plàstic i més plàstic!! Quina bogeria! Un Món de Plàstic no és només un projecte educatiu, sinó també una invitació a repensar la nostra relació amb el plàstic i a actuar per construir un futur més sostenible. A través de la unió entre l’art i la consciència ambiental, aquest projecte inspira els infants a esdevenir agents de canvi en les seves comunitats.

QUÈ HA INSPIRAT EL PROJECTE? 

Arrel d’una sortida d’entorn, els alumnes de la Comunitat de Mitjans, s’adonen de la quantitat de residus que hi ha als espais naturals que van visitar. A partir d’aquest moment van decidir organitzar una jornada de Clean Up als voltants de l’escola: Els alumnes es van mostrat molt motivats i conscienciats sobre la importància de mantenir net l’entorn que els envolta, aquesta experiència els va inspirar a impulsar noves accions reivindicatives amb l’objectiu de conscienciar a la resta de la comunitat educativa sobre la necessitat de no llençar deixalles on no toca, especialment en espais naturals com els boscos.

PER A QUI ÉS EL PROJECTE? 

Els alumnes de Comunitat de mitjans van fer extensiu a la resta de comunitats els seus neguits recollits durant la sortida d’entorn i  per aquest motiu “Un món de plàstic” es va convertir en un projecte d’escola. 

TEMPORITZACIÓ

El projecte es va desenvolupar durant el segon trimestre del curs.

COM HEM FET EL PROJECTE? 

  1. Sortida d’entorn: la comunitat de mitjans van fer una sortida d’entorn a prop de l’escola. Durant aquesta sortida ens vam adonar que hi havien moltes deixalles al bosc. 
  2. Clean Up: arrel de la sortida els alumnes es van organitzar per dur a terme la recollida de les diferents deixalles que van trobar al bosc. 
  3. Prendre consciència: de les reflexions posteriors fetes a l’aula, va sorgir una curiositat: Quina seria la quantitat d’envasos que podríem recollir tots els alumnes de l’escola durant un cap de setmana a casa?  Amb tot això, es va passar un comunicat a les famílies, i aquestes van fer arribar a l’escola els envasos i els plàstics generats a casa seva durant un sol cap de setmana. 
  4. Es va muntar una exposició a l’entrada de l’escola amb tot el plàstic recollit. Durant tota una setmana, cada curs va visitar la instal·lació, observant l’acumulació de residus i participant en debats guiats pels mestres sobre el consum responsable.

Impacte: Els alumnes van quedar sorpresos en veure la gran quantitat de plàstic acumulat només en dos dies. 

  1. Cada grup classe, a la seva aula van fer una pluja d’idees sobre com reduir aquests residus del dia a dia. Una de les idees que va sorgir va ser  poder donar una segona vida (o reutilitzar) tots aquests envasos.
  2. A les classes de +Art, els alumnes van conèixer artistes que treballen amb materials reciclats, com  Jana Álvarez (qui transforma deixalles en animals, Anna Roser (crea màscares amb residus) o Jordi Llort i Figuerol (qui fa quadres amb taps i materials reciclats).
  3. Treball de creativitat: cada alumne va crear la seva pròpia obra d’art utilitzant els plàstics recollits, vam aprendre a transformar residus en creativitat i a donar-los un nou significat. 
  4. Conscienciació a les famílies: un cop acabades les obres, l’escola va organitzar una exposició oberta a les famílies. Els alumnes van elaborar frases reivindicatives per penjar a l’exposició, i també van fer de guies, explicant el procés de creació i la importància de reduir l’ús de plàstics.
  5. Futures accions: a través de diverses iniciatives, com la creació de cartells informatius, campanyes de sensibilització i possibles col·laboracions amb l’Ajuntament, els nostres alumnes volen fomentar una actitud més respectuosa amb el medi ambient. Amb el seu compromís, contribuir a construir un món més net i sostenible.

RECURSOS I MATERIALS

Un món de plàstic és un projecte artístic transversal sorgit arrel d’una sortida d’entorn que s’ha fet extensiu a tota la comunitat educativa.

El principal material del projecte, van ser  els envasos que havien recollit les famílies a la seva llar durant un cap de setmana. També es va utilitzar cola calenta per enganxar les diferents peces per tal de formar les escultures, així com també alguns materials de reciclatge que tenim a l’aula de tinkering. 

També es van utilitzar suports visuals de determinats autors que utilitzen aquestes tècniques i materials per tal d’oferir als alumnes idees i així poder inspirar-se i crear la seva pròpia obra. 

En el moment social en el que ens trobem, veiem cada vegada més la necessitat de conscienciar  als alumnes de la importància de tenir cura de l’entorn i mostrar respecte vers  al medi ambient. Creiem imprescindible el treball de les tres erres: reciclar, reduir i reutilitzar.