Gns. de la Salle s/n - Monistrol de Montserrat

938 350 181

ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL

ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL

El cicle d’infantil de FEDAC Monistrol ja fa uns anys que aposta per cobrir una part de la jornada en la metodologia dels ambients d’aprenentatge.

Dediquem 3 hores setmanals repartits en dos dies (dimecres i divendres) a gaudir d’aquesta proposta que tant els agrada als infants i que al mateix temps el aporta un munt d’experiències i aprenentatges significatius.

El treball per ambients és una metodologia que consisteix en la tria de diferents espais on puguin construir els seus aprenentatges de manera espontània. Els nens i nenes passen a ser els protagonistes on aprenen per ells mateixos, lliurement i d’una manera constructiva i activa.

Les mestres d’educació infantil defensen la proposta ja que veuen aspectes molt positius en els seus alumnes com ara la interacció, col·laboració i cooperació entre infants de diferents edats. Es respecta el ritme de cada infant, permet assolir conceptes ja treballats i assolir-ne de nous…

L’infant és el constructor del seu propi aprenentatge i això fa que ell/a investigui, provi, s’equivoqui, rectifiqui… i d’aquesta manera arribi a establir un aprenentatge significatiu i funcional.

L’alumne pot aplicar i desenvolupar diferents competències: lingüística, musical, logicomatemàtica, cineticocorporal, visual espacial, naturalista, intrapersonal i interpersonal ja que intentem que en els diferents ambients puguin posar en pràctica totes aquestes habilitats.

D’altre banda la funció de la mestra és fer de guia, organitzadora i observadora. D’aquesta manera pot captar les habilitats i el potencial que cal tenir en compte a través de les diferents itel.ligències.

Durant aquest curs 2023/2024, a FEDAC Monistrol podem trobar 4 ambients com són: l’ambient llum, el plàstic, el natura i l’imaginarium.

Dins l’ambient llum proporcionem als nostres infants un espai totalment fosc, amb llum ultravioleta on a través del material que brilla dins de la sala i les diferents propostes adquireixen infinitat d’estratègies .  Considerem que és un ambient en el que es treballa la part visual, sensorial combinant la creativitat i l’imaginació.

L’ambient plàstica fomenta la imaginació i la creativitat a partir de la manipulació i experimentació lliure amb diferents materials i tècniques com ara el collage, l’estampació, el grafisme on treballem la psicomotricitat fina tant necessària en aquesta etapa.

Sempre va lligat a l’estació de l’any en que ens trobem i dóna ales per fer volar la part més artística dels nostres alumnes.

A l’ambient imaginarium podem trobar diferents propostes i materials com ara: un teatre per a titelles on els nens poden escenificar i ser espectadors de diferents espectacles, disfresses per convertir-se en allò que volen ser, deixar-se portar per la música i dansar amb auriculars  entre d’altres propostes que van canviant quinzenalment. 

A més a més poden comptar amb un suport en anglès ja que la nostra “teacher” és la responsable d’aquest ambient. 

I per últim l’ambient natura on podem acostar-nos al meravellós món de la naturalesa a través de minimons, creacions de mandales amb materials de la natura, petits experiments, treballar els sentits i fer un treball de descoberta de l’entorn despertant la curiositat de tots els nens i nenes.

Els estimula a pensar i esbrinar les coses per si sols, fent-se preguntes sobre el que experimenten: tocant, sentint, olorant, tastant…

A final de curs dediquem un apartat de l’informe als ambients on podem expressar tot allò que hem pogut observar durant el curs. 

Any rere any l’equip de mestres d’educació infantil fa canvis i millores per tal d’aportar als nostres alumnes un ambients significatius i de qualitat.

A la jornada de portes obertes del proper 17 de març podreu fer-ne un tastet i ser protagonistes d’aquesta experiència.

Recull d'ambients
CreaEscola Quality Certificate for Education Website